PRESENTACIÓN DE '300' EN MADRID

Category: 300 News | Posted by: admin
Article Date: October 4, 2006 | Publication: Aullidos.com | Author: Adrian Álvarez
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El viernes 29 de septiembre, tuvo lugar en el Cine Proyecciones de Madrid el acto de presentación de la futura película 300, basada en el cómic homónimo de Frank Miller. Como miembro de Aullidos.COM me invitaron a ir para cubrir el evento, y a las doce de la mañana me presenté en el Proyecciones, desde hace tiempo un multicine como suele pasar con los que fueron hace unos años grandes locales.

Me encontraba ligeramente nervioso, aunque fuera sólo por la presencia del director, Zack Snyder, en la sala, presentando él mismo la película. Sí, yo fui una de esas personas que disfrutaron con 'El amanecer de los muertos', y lo cierto es que, desde que supe que su nuevo proyecto se basaría en el cómic de los trescientos soldados espartanos, recé para que nos encontráramos ante un talento emergente y no un director con un golpe de suerte.

Así que ahí estaba, doce de la mañana y entro en el cine y cambio mi DNI por un aparato de traducción simultánea, el cual acabé acunando hasta el fin del evento; soy una persona tremendamente despistada y aún más patosa, y verme estropeando el cachivache (un trozo de plástico alargado con un botón de encendido, un control de canales de audio y un control de volumen, con una salida para los cascos) no se alejaba demasiado de lo que esperaba de mí mismo. Me dicen que es en la sala tres, primer piso, y por el camino veo un asombroso colegueo entre periodistas.

Ya en la sala, me arrepiento de haber llegado a mi hora en lugar de anticiparme: las mejores butacas están ocupadas por casi un centenar de personas y me veo obligado a sentarme en una fila de butacas con un gran foco entorpeciendo parte de la vista. Encuentro un buen sitio y aprecio al pie de la sala, a la derecha de la pantalla, un atril desde el que supongo hablará Snyder. Durante la espera, constato lo curioso de los ocupantes, divididos en dos grupos: uno, de hombres y mujeres trajeados, entre los treinta y los cincuenta años de edad; otro, de chicos y chicas jóvenes, informales, y que salvo en contadas ocasiones superarían la treintena. Parece ser, pienso, que los organizadores (Warner BROS.) se han dado cuenta del divorcio cada vez más cruel entre espectador y crítica, y han invitado a gente de los medios informáticos (portales de Internet, blogs de cine), que suelen dejar la nouvelle vague y el neorrealismo y se acercan más a la opinión del público general.

Llega Zack Snyder, joven, vestido con vaqueros y una chaqueta de chándal: si no me dijeran que es él, diría que es el típico secundario de las películas de terror. Sí, ese que a la hora de película, habiendo esquivado la muerte un par de veces y soltado unos cuantos chascarrillos, muere súbitamente.

Se presenta y cuenta la historia de la producción de '300' de forma amena y cercana. Nos dice que hace un par de años, cuando todavía era un director de videoclips, pensó en hacer un largo y visitó a un amigo productor para hablar de ello. En aquella casa vio el cómic de Frank Miller y se le ocurrió hacer una adaptación, a pesar de los numerosos escollos que encontraría en el camino: primero, que los grandes estudios esperaban de él la típica película comercial y taquillera; segundo, que Frank Miller no estaba dispuesto a ceder sus derechos fácilmente (de hecho, antes de 'Sin City', se negaba en redondo).

Con el tiempo tuvo que rendirse, '300' quedó aparcada y acabó dirigiendo 'El amanecer de los muertos', donde demostró su solvencia. Y así, pudo retomar el proyecto, contando además con el beneplácito de Frank Miller.

Detalló Snyder el grado de implicación con Miller a través de la siguiente anécdota: durante la pre-producción, el director y su equipo se vieron atascados a la hora de realizar las espadas de los espartanos: éstas no se veían del todo claras en la obra original. Snyder llamó a Miller, y éste le acabó mandando unos diseños en los cuales basarse. Como se puede ver, la labor de Miller no se quedó tan sólo en crear la obra original, aunque después de '300', aseguró que dirigiría la próxima película basada en su obra.

Más tarde explicó que prácticamente ninguno de los actores era americano, pues su acento le sonaba demasiado moderno. Acabaron contratando a ingleses por el viejo acento europeo y porque, en las jocosas palabras de Snyder, “todo el mundo sabe que los ingleses cuidan mucho su cuerpo […], están todos cachas”. Confesó también que la elección de Gerard Butler vino condicionada por su parecido con Leónidas. En sólo sesenta días, dentro de una nave industrial enorme en Canadá, filmó todo el metraje.
Y las imágenes constataron que fueron sesenta días bien aprovechados.

Abriendo boca, se proyectó en primer lugar el trailer, que seguro que muchos ya habréis visto. Con música de Nine Inch Nails (Just Like You Imagined, del album The Fragile, disco Left), se suceden algunas de las escenas que prometen ser más impresionantes. Después, vinieron varios cortes que fueron explicados por Snyder: la infancia de Leónidas y la recepción a los persas; la oposición del oráculo a la defensa de Esparta, y la frustración de Leónidas; el naufragio de varias embarcaciones de Jerjes; la discusión con el dios-rey persa; la batalla contra los inmortales (y alguna cosa que me dejo en el tintero por mala memoria). Lo mejor, un escalofriante plano secuencia de Leónidas avanzando contra los persas donde se lleva por delante a unos cuantos, ¡e incluso le cercena la pierna a uno! Los asistentes aplaudimos al acabar cada corte, dando la aprobación a una película, con una estética similar a Sin City, que promete la épica que se echaba en falta en recientes producciones, y que huele a taquillazo.



Un ejemplo de la fidelidad al cómic y el tratamiento de la imagen en la película (fuente: 300themovie.warnerbros.com)



Eso sí, Zack Snyder declaró que no le importaba hacer una película violenta, y subrayó que no espera la identificación del espectador con ninguna de las partes, ni con los espartanos, ni con los persas, y lo dijo así de claro: nosotros no somos espartanos.
Acabada la rueda de prensa, pude acercarme al señor Snyder, darle la mano, pedirle un autógrafo y hacerme una foto con él. A pesar de que sus asistentes advirtieran que en media hora tenía que coger un avión, en ningún momento estuvo nervioso ni perdió la compostura, manteniéndose amigable y paciente (me tuvo que firmar dos autógrafos porque deletrear en inglés no es mi fuerte lejos de Primaria). Incluso se permitió contestar a mi impertinente pregunta sobre la futura adaptación de 'Watchmen' :"Estamos con el guión" dijo, y continuó "vendrá pronto". Inmejorables palabras.

Después de la presentación, disfruté del catering con un par de compañeros de la red de redes (ironcita, moonfleet y playstation.com), y constatamos la enorme distancia que nos separaba de los críticos de la prensa escrita.

Al irme me obsequiaron con una sudadera, y sí, recuperé mi DNI. Y si algo me quedó claro de aquel evento fue que '300' merecerá pagar la entrada de cine.

'300' tiene previsto su estreno para marzo de 2007.

ENGLISH TRANSLATION (Thanks to Curious Kitty):

On Friday Septembre 29th, a preview presentation for the upcoming film "300", based on Frank Miller's graphic novel, took place at the biggest cinema complex in Madrid. As a member of "Aullidos.com", I was invited to cover the event, and arrived at noon at the multiplex for the presentation. You have to understand that an event like this rarely happens around here.

I was a bit nervous, since we were told that Zack Snyder himself, the director, would be there to present the movie. Yes, I admit that I'm a fan of his, and one of those who enjoyed his feature film "Dawn of the Dead". A while ago, when I found out he would be directing a movie based Miller's graphic novel, telling the story of the heroic Spartan soldiers, I got exited at the thought, because I knew he wasn't just one of those one hit wonder boys, but a promissing young director, with a lot of potential.

So, there I was, at 12pm, entering the cinema, inserting my ID card in a simultanious translator, to get my personal headset/player thing, and I ending up rocking it violently, till the beginning of the projection, desperately trying to get my card out. I looked like a confused idiot, humiliating myself in front of everyone, fighting with a machine (on top of everything, I couldn't even figure out how that thing worked, it looked like a cheap plastic gizmo, with a power button, a nob for selecting channels, another one for audio control, and a jack exit for the headset). I was hoping someone else getting one would help me out, but then I was told it was about to start, and got rushed to the first floor. At least I was glad to see a few of my colleagues, and many other journalists there.

Entering the room, I immediatly start regretting not getting here an hour earlier, instead of at the last minute. Almost a houndred people were already occupying the best seats, and I end up having to sit in a row where my view of the screen was partially obstructed. I start looking around, and notice that in the front of the room, to the the right of the screen, stands a podium, from which I assume Snyder will be speaking. While we're waiting, I also notice that the audience can be categorized in 2 groups: the first one, consisting of well dressed men and women, between the ages of 30 and 50, and the second, of casually dressed young men and women, no older than 30. It's obvious that the organizers (Warner Bros.) didn't want to leave anything up to chance, they kept away the sometimes cruel and unfair movie critics, and instead gathered an audience of specificically targetted groups, especially from the world of computer science, multimedia, and the internet (cinema websites and blogs). Us more open minded folks, who welcome new and inovative ideas, and best reflect the general public's opinions and tastes.

Then, Zack Snyder comes in, a casually dressed young man himself, wearing jeans and a sweater-vest. If they hadn't introduced him, I would have never identified him as a typical action/horror movie director. His first feature film scared me half to death, and left me shaking in my boots, so I wasn't expecting him to look so "normal".

He gave us a very interesting and enthusiastic account of how the production of "300" came about. He said that it took years before they were able to actually start shooting the film. Back in the beginning, he was still directing music videos, and told a friend, who happened to be a producer, how much he wished he could direct a full lenght feature. It was back then that he discovered Frank Miller's graphic novel for the first time, and immediately started having ideas about adapting it to the big screen. In spite of the numerous obstacles he encountered, he never gave up, and made it all the way to the top. He first had to overcome his commercial image and prove himself, than gain Frank Miller's trust, because he didn't yield his creations easily, in fact, before "Sin City", he had always refused any project based on his works.

Snyder went on explaining the importance of Miller's direct involvement in the production. For instance, during pre-production, they encountered problems with props. In Miller's original work, it isn't clear what type of weaponry the Spartans would have used, so Miller was asked to send detailed drawings of the swords, for exemple. He became very hands on, and thanks to his "300" experience, got inspired to become even more involved in the future big screen adaptations of his works.

He also justified why practically none of the actors in the movie are Americans, because they would not have sounded credible, not for that type of project, and ended up hiring actors who could speak in a generic English accent. And in the sarcastic words of Snyder himself: "everybody knows that the English are world reputed for their sculpted, cut and tanned bodies......or are they better known for their pasty bodies and love handles?". He confessed that hiring Gerard Butler in particular, was conditional to him physically resembling King Leonidas as much as possible. They filmed the entire movie in sixty days, in a huge industrial building in Canada. Every one of those sixty days was used up to the max, not one minute was wasted.

They started by showing us the trailer first, the one I'm sure many of you have already seen. All set to the music of Nine Inch Nails (song: "Just like You Imagine", from the album: "The Fragile"), every scene of it being more impressive than the next. An then they treated us to a series of scenes that were later explained by Snyder in great details: King Leonidas's childhood, the Persian invasion, the opposition of the oracle on the defense strategies of Sparta, Leonidas's frustrations and doubts, the shipwreks of several of Xerxes's ships, their meeting with the God-King, the battle against the Immortals (and a couple of others I can't even remember, I was so overwhelmed). My favorite one, was a gripping slow-motion sequence where King Leonidas is charging ahead by himself against the Persians, showing us his impressing fighting moves. The audience applauded after each scene, fully showing their approval. With a visual esthetic similar to "Sin City", "300" promisses to be of epic proportion, something so lacking in recent big cinematopraphic productions, and is certain to be successful.

To see an exemple of how true the images are to the original drawings, go to : http://www.300themovie.warnerbros.com

Oh yes, Zack Snyder insisted that he didn't deliberately set out to promote violence in his movie, or make the audience member identify with either the Spartans or the Persians, and even said: "We are not Spartans". After the press conference, I had the chance to personally meet Mr Snyder, an requested an autograph and a photo with him. Although he was made aware by his assitants that his flight was leaving in about half an hour, he never gave the impression of being in a hurry or nervous, and remained composed, friendly and patient (he had to sign two autograph for me, because I'm not very good at spelling in English, I only know very little). He even took the time to answer my impertinent questions about his next project "The Watchmen", and said that they were still working on the script, and added: "it's coming". I was more than happy to hear that.

After the whole presentation, I enjoyed the food made available to us, networked with representatives of other sites (Ironcita,
Monnfleet, and Playstation.com...), and we discussed our differing opinions about the business and what seperates us from the common movie critics.

Before I left, I got a great promotional t-shirt, and YES, even got my ID card back. The clear message that I got from that event is this: "300" will be more than worth the price of admission.

- "300" is expected to open March 2007 -